Ylösten suvun tarinoita

Tälle sivulle kerätään Ylösten tarinoita. Osa tarinoista on julkaistu Ylölänmäkeläiset -lehdessä 2000-luvun alussa. Joitakin juttuja on poimittu vanhoista sanomalehdistä, joita löytyy Internetistä.

Martti Kauppisen kertomaa

Vuonna 1999 julkaistiin Ylölänmäkeläiset -lehdessä Martti Kauppisen haastattelu. Tässä on lyhennelmä tuosta haastattelusta. Nimenomaan Martti on "syypää" siihen, että Ylösten sukuseura perustettiin vuonna 1987.
Ylösten sukuseuran perustaminen

Sukulaisia Meksikossa

Sähköpostia kaukaisilta sukulaisilta tuli Meksikosta asti: Silvia López Lira lähetti tarinan perheensä matkasta Viipurista USA:n kautta Meksikoon.
Margo Lira Ylonen Ylösiä Meksikosta

Rehtorien haastatteluja

Vuoden 2023 sukutiedotteessa julkaistiin kahden erilaisen koulun rehtorin haastattelu. Julkaisemme ne myös tarinoita-sivulla.
Marjaana Ylönen Lausteen koulu, Turku
Päivi Soukka Palvan koulu, Naantali

Puoliso löytyi läheltä

Aika usein puoliso löytyi läheltä. Näin myös Suonenjoen ja Pieksämäen seudulla:
Puolisoa ei tarvinnut kaukaa hakea

Ada Ylönen - Juvan mamma

Seppo Ylösen muisteluita Juvalta on lisäystä sarjaan tarinoita Juvalta. Vuonna 2003 Ylölänmäkeläiset -lehdessä kerrottiin Juvalta kotoisin olevan Seppo Ylösen mummosta, kuinka hänestä tuli paikallinen kuuluisuus presidentti Urho Kekkosen vierailun myötä.
Kekkosen vierailu
Maalaiselämää on Seppo Ylösen muisteluja Juvalta

Sukulaisia Kanadassa

Brian Närhi, sukulaisemme Kanadassa kertoo omista sukujuuristaan Suomessa.
Sukulaisemme Kanadasta

Pieksämäeltä Amerikkaan

Kun huomasin sukututkimusta tehdessäni Amerikkaan muuttaneen kaukaisen sukulaisen nimen yhteydessä laivayhtiön matkustajalistalla useita Pieksämäeltä lähtöisin olevien nimiä, halusin tietää miksi täältä lähdettiin. Ihmiset ovat läpi historian aina liikkuneet ja muuttaneet unelmiensa perässä. Tai lähteneet pakosalle.
Sama juttu julkaistiin Pieksämäen Lehdessä 25.6.2020
Nuoria miehiä siirtolaisiksi Pieksämäeltä 1909

Niskajärveltä Amerikkaan

Reino Ylösen nuorin tytär Annikki Hyppönen kertoo isoisänsä Aapeli Ylösen Amerikan matkasta, joka alkoi 1909.
Amerikkaan lähti myös Niskajärven Aapeli Ylönen

Elviira Ylösen jälkeläisiä Amerikassa

Vuonna 2011 Ylölänmäkeläiset -lehdessä kerrottiin Amerikkaan muuttaneen Elviira Ylösen jälkeläisistä. Sukuseura sai kirjeen Elviiran pojalta Toivo Purolta. Kirje luettiin sukujuhlilla Pieksämäen Pöyhölän pappilassa.
Toivo Puron kirje
Toivo Puro saa yhden dollarin Amerikan hallitukselta

Jussi Ylösen yhtiömiessopimus

Pieksämäen seudun historia -kirjassa on esi-isäni Jussi Ylösen ja Niilo Kaipaisen yhtiömiessopimus vuodelta 1827. Jussi Ylösen perhe on 961 sukukirjassa. Näin kertoo sukunsa historiaa tutkinut Raija Ylönen.
Yhtiömiessopimus Kumpuselta

Juttuja vanhoista sanomalehdistä

Tässä jutussa on poimintoja Ylösiin liittyvistä lehtijutuista, lähinnä Pieksämäen seudun lehdistä
Kaikenlaista on sattunut ja tapahtunut.
Ylösistä vanhoissa sanomalehdissä
Ylösten muistokirjoituksia